Pengaruh Metode Role Play terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Jepang Siswa SMAN 7 Padang

Wensih Fantri Lisna, Reny Rahmalina

Abstract


Japanese lessons in Indonesian schools have limited learning methods, especially in ability to speak Japanese which has an impact on student’s interest in speaking Japanese. Therefore, a method is needed such as a role play method to help improve student’s speaking ability in Japanese. The purpose of this study was to determine the effect of the role play method on ability to speak Japanese in class X IPS 4 SMAN 7 Padang. This research was a quantitative research with a quasi-experimental type, with a posttest only control group design. While the sampling technique used purposive sampling technique. The sample in this study were students of class X IPS 4 with a total 32 students, 16 students as the control class and 16 students as experimental class. The data in this study are the posttest result from the control class and the experimental class. The result of data analysis,obtained t_count and t_table a significant level of 0,05% is 2.04 with degree of freedom dk=n1+n2. This means t_count > t_table (2,72>2,04). The hypothesis is accepted, because t_count > t_table. So, the role play method has an effect on the ability to speak Japanese in class X IPS 4 students of SMAN 7 Padang.

Keywords


The Effect, Speaking, Japanese, Role Play Method, Students

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman dan Elya Ratna. (2003). Evaluasi dan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Buku Ajar: Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia FBS UNP.

Arikunto, Suharsimi. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Darmuki, Agus. (2019). Peningkatan Dalam Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mahasiswa Tingat I-B IKIP PGRI Bojonegoro Tahun Akademi 2018/2019. Jurnal Kredo (Nomor 2). Hlm. 256.

Desti, Amri dan Nova Yulia. (2018). Korelasi Antara Penguasaan Tata Bahasa (Bunpou) Dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Jepang (Hanasu Koto) Siswa Kelas X Matematika dan Ilmu Alam (Mia) 7 Sma Negeri 10 Padang Tahun Ajaran 2016/2017. Omiyage: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Jepang.

Djiwandono, Soenardi. (2011). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.

Maharani, Sri Devi. (2015). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Bermain Peran) Pada Siswa Kelas VII B Mts Al-Khairiyah Tegallinggah. (Online) (http://ejournal.undiksha.ac.id), diakses pada 27 November 2020.

Maolani, Rakaesih A. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nimah, Khoirun. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IIS 3 MAN Kediri 2 Kota Kediri. (Online) (http://etheses.uin-malang.ac.id), diakses pada 27 November 2020.

Priyambodo, Bagus. (2013). Bimbingan Melalui Metode Role Play Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Jepang Siswa SMKN1 Temanggung. (Online) (http://lib.unnes.ac.id), diakses pada 27 November 2020.

Rahmalina, Reny dan Prisyanti Suciaty. (2019). Persepsi Siswa Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Bahasa Jepang di SMA Kartika 1-5 Kota Padang. Prociding Minasan 1, Padang: 22 Oktober 2019. Hal. 95-103.

Slamet, St.Y. (2009). Dasar-Dasar Keterampilan Berbahasa Indonesia. Surakarta: UNS Press.

Soemarni, Karjati. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Jepang Melalui Metode Bermain Peran (Role Play) (Online) (http://www.jurnal.unblitar.ac.id/index.php/briliant), diakses pada 19 Mei 2020.

Sugiyono. (2013). Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

________. (2016). Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sutedi, Dedi. (2018. Penelitian Pendidikan Bahasa Jepang. Bandung: Humaniora.




DOI: https://doi.org/10.24036/omg.v4i2.354

Refbacks

  • There are currently no refbacks.